Hoppa till huvudinnehåll
flytthjalp

Guide till flyttrensning: Få ordning och mer plats inför flytten

Få ordning inför flytten med vår guide till flyttrensning. Effektiva tips för att rensa ut, organisera och göra din flytt smidigare!

Få ordning och mer plats inför flytten

Att flytta är ett perfekt tillfälle att rensa ut gamla saker och skapa en ny, organiserad start i ditt nya hem. Genom att planera och strukturera din flyttrensning kan du få en smidigare flytt och samtidigt minska på onödigt bagage. I denna guide går vi igenom hur du effektivt rensar ut, organiserar och förbereder dig inför flytten.

Varför är flyttrensning viktigt?

  • Mindre att packa och flytta – Ju färre saker du har, desto enklare och billigare blir flytten.
  • Bättre organisering i nya hemmet – Att starta i en rensad bostad gör inflytten mer strukturerad.
  • Möjlighet att skänka eller sälja – Saker du inte längre behöver kan glädja någon annan och ge dig en extra slant.

Steg för steg – så rensar du inför flytten

  1. Gå igenom dina saker rum för rum
    Börja i god tid och beta av ett rum i taget. Gör tre högar: Behålla, Sälja/skänka, Slänga.
  2. Använd 12-månadersregeln
    Om du inte har använt något på ett år är chansen stor att du inte kommer sakna det.
  3. Sortera kläder och textilier
    Gå igenom garderoben och spara bara det du verkligen använder. Resten kan doneras eller säljas.
  4. Rensa ut gamla papper och dokument
    Spara viktiga dokument men släng kvitton, gamla räkningar och papper du inte behöver.
  5. Rensa köket
    Kasta gamla kryddor, matvaror som gått ut och onödiga redskap du aldrig använder.
  6. Gå igenom elektronik och kablar
    Lägg oanvända laddare och sladdar i en hög och testa vilka du verkligen behöver.
  7. Sälj eller skänk bort möbler du inte behöver
    Större möbler kan ta mycket plats i flytten – sälj eller donera dem i tid.
flytthjalp

Smarta tips för en effektiv flyttrensning

  • Sätt en tidsplan – Rensa lite i taget så du inte behöver stressa.
  • Var realistisk – Behåll inte saker "för framtiden" om du inte använt dem på länge.
  • Använd digitala lösningar – Skanna gamla papper och spara dem digitalt för att spara plats.
  • Organisera det du behåller – Packa det redan rensade i kartonger för att underlätta flytten.

Vad gör du med saker du inte vill behålla?

  • Sälj online – Använd appar och säljsidor för att tjäna pengar på det du inte behöver.
  • Skänk till välgörenhet – Ge kläder och prylar till organisationer som hjälper andra.
  • Återvinn och släng på rätt ställe – Gamla elektronikprylar, farligt avfall och trasiga saker ska lämnas på en återvinningsstation.

Vi hjälper dig gärna!

Flyttrensning är ett effektivt sätt att förenkla flytten och skapa ordning i ditt nya hem. Genom att systematiskt gå igenom dina saker, rensa ut det du inte behöver och planera din packning, blir hela flyttprocessen smidigare.

Vill du göra flytten ännu enklare? Bröderna Flytt hjälper dig med allt från packning till transport och flyttstädning. Vi ser till att din flytt blir smidig och stressfri, så att du kan fokusera på att komma till rätta i ditt nya hem. 

Kontakta oss idag för en skräddarsydd flyttlösning!

LÄS MER!

Liknande artiklar

Flyttstäd

Flyttstäd

Låt oss ta hand om flyttstädningen, så att du kan fokusera på att komma i ordning i din nya bostad.

Läs mer
Media
flytthjalp

Hur många flyttkartonger behöver man?

Hur många flyttkartonger behöver du? Få en enkel guide baserad på din bostadsstorlek och smarta packningstips för en smidigare flytt!

Läs mer